Ludzie cierpiący na stany depresyjne dobrze zapamiętują informacje i odróżniają bardziej istotne od mniej ważnych. Mają jednak problemy z wyciąganiem wniosków z tego, co zapamiętali - takie są rezultaty badań prowadzonych w ramach międzynarodowego projektu naukowego, kierowanego przez polskiego psychologa, prof. Grzegorza Sędka.
Dobiega końca realizacja międzynarodowego badawczego projektu
eksperymentalnego, pt. "Analiza porównawcza strategii
przetwarzania informacji w stanach psychologicznych potencjalnie
pogarszających funkcje poznawcze - w depresji, w starości, przy
stereotypizacji". Projekt ten, realizowany od trzech lat,
finansowany jest przez Komitet Badań Naukowych.
JW czerwcu tego roku w prestiżowym amerykańskim piśmie naukowym,
poświęconym psychologii eksperymentalnej, "Journal of Experimental
Psychology: General" ukazał się artykuł, prezentujący wyniki
czterech dużych badań eksperymentalnych - poinformował PAP jego
autor, prof. Grzegorz Sędek, kierujący Instytutem Psychologii
Społecznej oraz Katedrą Metodologii Badań Psychologicznych w
Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Drugim autorem
tekstu - poświęconego wpływowi subklinicznej depresji i starszego
wieku na generatywne rozumowanie oraz związane z tym ograniczenia
poznawcze - jest prof. Ulrich von Hecker z brytyjskiego Cardiff
University.
Artykuł powstał na podstawie różnego typu badań psychologicznych
realizowanych na grupach ludzi po 65. roku życia oraz na
studentach z długotrwałymi stanami przygnębienia.
Jak ustalono, można na przykład dobrze zapamiętywać informacje, a
jednocześnie mieć problem z ich przetwarzaniem i wyciąganiem
wniosków. Jest to typowe dla osób odczuwających długotrwałe
przygnębienie" wyjaśnia prof. Sędek. Starsze osoby z kolei
nie miały kłopotów z integracją informacji, natomiast ich
problemem było zapominanie istotnych wstępnych informacji w
trakcie rozwiązywania zadań na rozumowanie. "Inną ważną
międzynarodową publikacją w ramach tego projektu jest zbiorowy tom
pt. Ograniczenia poznawcze w starszym wieku i w psychopatologii,
złożony do druku w renomowanym brytyjskim wydawnictwie Cambridge
University Press" - mówi profesor.
Tom składa się z czternastu rozdziałów, napisanych przez
wybitnych badaczy z USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Kanady i
Polski. Jest ściśle związany problematyką projektu badawczego i
dotyczy problemów poznawczych w starszym wieku oraz w różnych
zaburzeniach o charakterze emocjonalnym i psychiatrycznym (lęk,
depresja, schizofrenia, choroba Alzheimera).
"Poruszane są tam też zagadnienia, odnoszące się do zjawisk
społecznych takich, jak stres, alkoholizm lub stereotypy i
uprzedzenia społeczne" - dodaje Sędek.
Polak, wraz z członkami swojego zespołu naukowego oraz
współpracownikami z Wielkiej Brytanii i USA, napisał rozdział
wstępny do tego tomu i dwa rozdziały tematyczne, prezentujące
główne wyniki ich badań.
"W jednym z nich opisane są między innymi ciekawe wyniki,
dotyczące poznawczych konsekwencji ulegania stereotypom. Ludzie
kierujący się negatywnymi stereotypami traktują uzyskane
informacje bardzo wybiórczo i subiektywnie" - tłumaczy Sędek. -
"Koncentrują się na postrzeganej stereotypowo osobie, rzeczy lub
zjawisku, mniej uwagi poświęcając wszelkim innym wiadomościom."
(PAP).