Skuteczniejsza pomoc dla osób starszych

Naukowcom z UE udało się połączyć wyzwania, przed jakimi stoją osoby starsze, z innowacyjnymi i wspólnymi procesami zamówień. Dzięki temu możliwe jest skuteczniejsze pomaganie osobom starszym.

Celem europejskich procedur zamówień publicznych jest gospodarne zarządzanie funduszami publicznymi poprzez transparentne i niedyskryminujące promowanie konkurencji. Jednak w rzeczywistości tego rodzaju zasady rzadko są przestrzegane ze względu na tradycyjne sposoby postępowania wpływające na rozstrzyganie przetargów i przyznawanie zamówień.

W związku z tym europejscy świadczeniodawcy nie spełniają oczekiwań związanych z zamówieniami publicznymi określonych w celach innowacyjno-rozwojowych dla regionu UE-28. Ponadto świadczeniodawcy nie podejmują problemów społecznych, które wiążą się z wymaganiami stawianymi władzom publicznym.

Tą problematyką zajęli się uczestnicy finansowanego przez UE projektu C4BI (Cities for business innovation – Network of urban procurers). Celem było opracowanie spójnej polityki innowacyjnych zamówień publicznych z naciskiem na najważniejsze europejskie problemy społeczne. Wśród nich wymienić można "aktywne i zdrowe starzenie się" oraz "demograficzne starzenie się populacji miejskich". Aby zająć się tymi zagadnieniami, nawiązano kontakty pomiędzy władzami publicznymi a innowacyjnymi organizacjami, wpływając tym samym na popyt i podaż.

Początek prac obejmował przeprowadzenie przez każdego ze świadczeniodawców publicznych oceny procedur związanych z zamówieniami oraz ustalenie w ramach wspólnych analiz obszarów, w których trzeba wprowadzić usprawnienia. Każdy z siedmiu partnerów rozwiązywał problemy poprzez działalność szkoleniową oraz rozpowszechnianie wiedzy, a także poprzez wdrażanie nowych procedur.

W dalszej kolejności partnerzy przystąpili do identyfikacji usług i produktów, które umożliwiłyby skuteczniejsze rozwiązywanie problemów związanych ze "starzeniem się miast". Najpierw określili potrzeby społeczności lokalnych, a następnie wdrożyli odpowiednie procesy. Ten etap obejmował konsultacje z ekspertami oraz zainteresowanymi stronami, mające na celu przygotowanie akcji pilotażowych oraz określenie zasad współpracy nad usprawnianiem procedur związanych z zamówieniami.

Projekt C4BI pomógł w usprawnianiu zamówień publicznych, aby umożliwić skuteczniejsze świadczenie usług na rzecz starzejących się społeczności.

opublikowano: 2016-02-11
Komentarze


Polityka Prywatności