Czy Europejczycy są zadowoleni z opieki zdrowotnej?
Zespół dofinansowanych ze środków unijnych naukowców potwierdził w toku badań korelację między solidnością struktury podstawowej opieki zdrowotnej a zindywidualizowaniem tejże.
Bycie najlepszym w jakiejś dziedzinie wcale nie oznacza, że nie ma już
miejsca na poprawę. Posłużmy się przykładem systemów opieki zdrowotnej w
Europie. Zważywszy na fakt, że większość programów krajowych plasuje
się w pierwszej 30. Światowego Raportu Zdrowia, można by pomyśleć, że
europejscy pacjenci w Europie należą do najbardziej zadowolonych na
świecie. Ale czy tak faktycznie jest?
To pytanie było głównym przedmiotem badań przeprowadzonych przez
naukowców z projektu QUALICOPC, z których raport opublikowała niedawno
Światowa Organizacja Zdrowia. Objęto nimi łącznie około 69 201 pacjentów
z 31 krajów europejskich oraz z Australii, Kanady i Nowej Zelandii –
wszyscy badani cierpieli na choroby wymagające długofalowego
postępowania leczniczego. Poproszono ich o podzielenie się ostatnimi
doświadczeniami z lekarzem ogólnym, oceniając zapewnianą opiekę według
pięciu kryteriów: dostępność/dyspozycyjność, ciągłość opieki,
wszechstronność (czy lekarz zapytał pacjenta o inne schorzenia),
zaangażowanie pacjenta oraz komunikacja lekarz-pacjent.
Na podstawie tych danych zespół postawił sobie za cel ustalenie, czy
nadal istnieje potencjał poprawy w krajach objętych badaniem. Potencjał
ten obliczono mnożąc odsetek negatywnych doświadczeń pacjentów przez
średnią wagę dla każdego kraju. Wyniki pogrupowano następnie wg
niskiego, średniego i wysokiego potencjału poprawy, po czym
przeprowadzono korelacje w parach pomiędzy wynikami poprawy a trzema
wymiarami struktury podstawowej opieki zdrowotnej – administracja,
warunki ekonomiczne i rozwój siły roboczej.
Wyniki w sposób ogólny wskazały na „relatywnie niski potencjał
poprawy dostępności i ciągłości opieki, podczas gdy w wielu krajach
wszechstronność wskazywana była jako obszar priorytetowy”. Dla
dziewięciu krajów ustalono umiarkowany potencjał poprawy w zakresie
zaangażowania pacjenta w proces decyzyjny w trakcie postępowania
terapeutycznego. Wszystkie kraje uzyskały dobre wyniki w zakresie
komunikacji lekarz-pacjent.
Spośród wszystkich krajów objętych badaniem, osiem miało niski
potencjał poprawy we wszystkich punktach, co wskazywało na pozytywne
doświadczenia pacjentów. Są to Australia, Belgia, Irlandia, Kanada,
Łotwa, Luksemburg, Szwajcaria i Nowa Zelandia. Jednak postrzegany przez
pacjentów potencjał poprawy nie odzwierciedlał w pełni ogólnej
solidności struktury podstawowej opieki zdrowotnej, zwłaszcza w
Szwajcarii i Luksemburgu, gdzie ta ostatnia jest raczej słaba. Poza tym
ustalenia poczynione w toku QUALICOPC w znacznym stopniu potwierdzają
założenie, że solidniejsza struktura podstawowej opieki zdrowotnej wiąże
się z bardziej zindywidualizowanym podejściem do pacjenta.
Nadrzędnym celem QUALICOPC była ocena podstawowej opieki zdrowotnej w
Europie na podstawie kryterium jakości, sprawiedliwości i kosztów. W
tym celu partnerzy projektu poświęcili cztery lata na gromadzenie
informacji na temat różnych warunków i strategii krajowych w zakresie
podstawowej opieki zdrowotnej powiązanych z ogólnymi celami systemu
opieki zdrowotnej, jakością świadczeń zdrowotnych oraz postrzeganą przez
pacjentów jakością podstawowej opieki zdrowotnej.
opublikowano: 2015-04-03