Reklamy alkoholu zachęcają młodzież do picia
Pod wpływem reklam młodzi ludzie piją więcej alkoholu - potwierdzają wyniki badań opublikowane na łamach "Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine". Młodzież zaczyna obecnie pić znacznie wcześniej niż we wcześniejszych pokoleniach, co może prowadzić do kłopotów w szkole, wypadków samochodowych czy uzależnienia.
Statystyczny związek między reklamą alkoholu a piciem stwierdzano
już wcześniej, jednak naukowcy nie potrafili dowieść, że większe
spożycie jest skutkiem działania reklamy.
Alkoholowe lobby twierdziło, że reklama nie zachęca młodzieży,
wpływa tylko na osoby pełnoletnie i co najwyżej skłania do
sięgania po tę lub inną markę alkoholu.
Naukowcy z University of Connecticut przeprowadzili w ciągu dwóch
lat rozmowy z 1872 osobami między 15 a 26 rokiem życia.
Okazało się, że niezależnie od wieku kontakt z jedną reklamą
alkoholu miesięcznie zwiększał jego spożycie o 1 procent. Na
podstawie analizy danych producentów alkoholu stwierdzono także,
że nakłady na marketing wpływają na wyższe spożycie. W
przeliczeniu na głowę każdy dolar więcej wydany na reklamę
podnosił spożycie o 3 procent.
Zdaniem naukowców producenci powinni w większym stopniu
zapobiegać niekorzystnym skutkom picia, zwłaszcza wśród młodych
ludzi. Chodzi na przykład o miejsce i czas emitowania reklam.(PAP)